Träning – back at it!

I helgen var jag vaken runt 8-9h max, resten av tiden sov eller slumrade jag i soffan framför Musikhjälpen. Men vet ni? Idag är jag pigg som en mört och all trötthet som jag haft de senaste veckorna är som bortblåst! Hejja kroppen!

Imorse när jag då vaknade pigg som en mört fick jag ett plötsligt infall att ”hey, jag tar med gymkläderna till jobbet och kör ett pass efteråt”. Sagt och gjort, väskan in i bilen och sen fick den ligga och vänta. Och vänta lite till. Min jobbdag drog ut lite på tiden och när klockan var 17:30 kände jag verkligen inte att jag borde gå till gymmet.
Skrev till Madeleine:
gyminspoAtt åka hem till hundarna lockade betydligt mer än att släpa mig till gymmet, byta om, fylla vattenflaskan och sen låta svetten komma. Som ni ser tog jag mig till gymmet ändå, och jag tänkte berätta varför.

För att det känns bra. För att VI mår bra av det och framförallt vad starka vi blir!

Idag, efter månaders av förkylning och ont i axeln tänkte jag att man kanske bör börja med något lugnt pass. Det blev såhär:
– 10 min löpning på löpbandet
– 700m rodd (Sen gjorde axeln ont)
– Situps
– 5min cykling på wattbike

Löppasset blev uppvärmning, mer att se hur andningen funkade då jag varit snuvig. Att sova i nästan två dygn verkar vara en mirakelmedicin! Sen roddmaskinen, kom ihåg att spänna magen. Vi tränar inte bara armar eller till viss del ben utan även bål/mage om vi kommer ihåg att spänna den! Jag hittade en situp-maskin som mest såg jätterolig ut, än att jag tänkte ”åååh jag ska träna mage, hejja magrutorna!”, men det känns i magen lika mycket som jag trodde när jag såg den! Spänn magen och glöm inte bort att andas. Wattbike är nog det roligaste jag har hittat på gymmet! Men sen är jag lite töntigt förtjust i min cykel här hemma så förvänta er att cykelkärleken kommer att förekomma mer framöver. Åter till Wattbiken! Det är en manick med en display som visar ditt pull/drag på pedalerna, att man ser sin kraft eller svaghet på respektive fot. Sen är det något med watt-effekt också men det har jag inte förstått mig på riktigt….

15608419_10154203456913634_646793436_o
På roddmaskinen, det gäller att spänna fast fötterna

Vet att det är flera som undrat över hur vi tränar, och jag tänkte skriva mer om det senare. Men det blir mycket (eller ska bli) mycket kondition i veckorna, och mycket bålstabilitet. Jag har ett överrörligt bäcken som många unga kvinnor, och Madeleine har problem med sin rygg vilket innebär att en stark bål skulle kunna ge oss förutsättningarna att klara av triathlonet med bättre muskelbalans i kroppen.

På onsdag ska jag och Madeleine ut och springa tillsammans. 7:30 ger vi oss iväg i 30 minuter. Madeleine i Stockholm och jag i Kalmar. Första ”Gemensamma träningen”. Ni kan räkna med ett uppdatering från oss efteråt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s