Nyårsträningen

God fortsättning på er!

På nyårsafton skulle vi ha gäster hemma hos oss, och med två hundar som har enoooormt mycket energi var det nog för det bästa om de fick springa av sig. Så jag och hundarna gjorde det vi gör bäst tillsammans: Agility!

Jag har turen att bo hyfsat nära en inomhushall med agilityhinder nu när det varit grått och blåsigt ute. 25 minuter i bilen och sen är man framme! Från början skulle jag träna med en god vän, men då hennes hund blivit sjuk blev det bara jag och mina två fyrbenta. Byggde upp en bana och släpade ut alla hinder (= styrketräning) och sen sprang jag med båda hundarna för fullt!

Oj så roligt vi hade!

Vi har inte tränat agility sen oktober/början på november, så man kan säga att det var tre stycken inne i hallen med enormt mycket spring i benen…

15878435_10154252777918634_1505911171_o
Helt slut efter 2h träning med de här två

Något jag fått lära mig den tuffa vägen i den här sporten är att man behöver ha kondition, och väldigt gärna explosiv fart. Och helst av allt otroligt snabba ben så man hinner med. För min del, i den här satsningen inför Jönköping, ska jag försöka kombinera träningen som jag behöver tillsammans med hundarna. De behöver också vara vältränade för att orka med att springa, hoppa och vända i full fart!

Som ett avslut på passet körde vi ”Idioten”/Rush , förvisso blev det mest jag och Glen (bordercollien på bilden) som gärna hänger på allt jag gör. Perfekt intervallträning! Man placerar ut fyra ”punkter” som man ska förhålla sig till, sträckan kan variera men nu hade jag dessa fyra på 25m.
Man springer så snabb man kan från A till nr 1, och tillbaka. Sen springer man från A till nr 2 och tillbaka osv med nr 3 och nr 4.

Med korta tempoökningar som dessa (intervaller) tränar man kondition och utvecklar både löpteknik och fotarbete och ens medeltempo vid löpning! Försök att alternera vilket håll du vänder åt vid siffran, det är bra för de små musklerna i fötterna att få tränas upp jämlikt med! Man gör om ”idioten”/Rush 2-3 gånger med en aktiv vila mellan omgångarna. Dvs att man står och joggar på stället i 1-2min innan man kör om 1-4 igen. På bilden nedan har jag försökt illustrera övningen, man behöver inte förflytta sig sidledes i övningen för att följa pilarna, utan spring rakt fram mot den siffran i ordningen du är på!

idioten
Ett försök att illustrera övningen ”Idioten/Rush” 

//Helen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s