Att ha rutin i sin träning

Den här veckan har jag mått riktigt riktigt bra. Visst jag hade enorm stelhet i onsdags när stormen höll på här i Kalmar för fullt och temperaturen föll superfort, men i övrigt riktigt bra. Känns stabilt! Så jag har jobbat på därefter och haft otroligt roligt under tiden! Det har varit långa promenader med hundarna, träning på gym och inte minst bassängträning med årets första kilometer simmad! Det gäller att få in en rutin på träningen så man inte glömmer bort den, det hjälper i alla fall mig att hålla mig motiverad i träningen! För min egen del behöver jag också finna träningen rolig, då utmanar jag mig själv mer.

Mina rutiner har varit lite skiftande gällande när jag tränar. Men vad jag tränar brukar näst intill alltid vara detsamma. Mina standardträningar är spinning och simningen.
Vad är dina?

Standardpassen

Spinning
Varje tisdag 18:45 befinner jag mig i en spinningsal i 45 minuter. Vi cyklar i ”backar”, på raksträckor och spurtar och det känns i hela kroppen! Jag säger bara: Svettigt! För de av er som inte vet vad spinning är så är det en form av cykel, men så fort du börjat trampa på den spinner den vidare. Man kan själv justera motståndet i trampet under tiden, och även stoppa pedalerna från att rulla. Denna vecka var det inga konstigheter, det var bara och köra igång, tisdagskvällarna är för mig lite heliga när det är jag, tisdagsgänget och alla cyklar. Med rätt instruktör och en cykel som är inställd rätt för just dig blir det en helt fantastisk träning. Testa!

Simning
Jag har varit lite rädd för att börja simma igen, inte för vattnet i sig, utan snarare hur min högra axel beter sig eftersom den är lite trasig som jag nämnt innan. I fredags åkte jag och min granne till simhallen, målet för mig var 1km oavsett pauser däremellan. Samt att jag ville testa pulsklockan som jag fick i julklapp av min fästman! Jag inledde med att simma 100m bröstsim (4 längder då bassängen är 25 m) på totalt 3:09min, men i slutet kom jag ner på 2:19min/100m så det kändes riktigt fint! Axeln gjorde inte heller ont eller stramade, vilket lättnad. Jag avstod från att simma rent frisim/crawl då det är första gången på länge jag simmar och att det var rätt fullt i bassängerna. Testade några tag crawl när det fanns yta och det kändes bra…. mer träning så känns det förhoppningsvis bättre! Ibland brukar jag vara med på vattengympan som gymmet erbjuder, det tar mer än man tror.

simning60117
Bild på pulsklockan

Vi har 70min på oss att genomföra simningen i Jönköping (2km), idag skulle det ta mig runt timmen att ta mig runt om man kollar min tid i bassängen. Cyklingen har vi 5:30h från simstart, och jag vill hoppas att både jag och Madeleine är så pass starka i alla backar runt Jönköping att vi klarar det. Mer om själva loppet återkommer vi till i ett eget inlägg! 🙂

Denna veckas träning:

Måndag: Knästabilitet.
Tisdag: Långpromenad i 2h med hundarna följt av 45min spinning.
Onsdag: Core-övningar hemma och långpromenad med hundarna (i snöstormen), ca2h. Knästabilitet.
Torsdag: Skotta snö, styrketräning på gymmet.
Fredag: Simma 1km i bassäng, knästabilitet.
Lördag: Skotta snö x2, långpromenad med hundarna
Söndag: Vila

Jag försöker verkligen få in någon form av träning varje dag, för mig är det viktigt annars vet jag att jag hamnar i soffan och tittar på en serie istället. Den här veckan har det blivit mycket ”klassisk” träning om jag får säga det så, men tänk på att man kan få in oerhört mycket vardagsmotion av att bara göra det lilla hemma (städa, gå ut med tidningar i återvinning, handla, promenad etc.)

//Helen

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s